Solo.
Solo is de nieuwste paramotor glider van Dudek die voldoet aan alle verwachtingen van zowel recreatieve als XC piloten. Solo biedt de veiligheid van EN-B gliders en is daarmee geschikt voor pas gebrevetteerde piloten. Vergis je niet in Solo, sportieve dynamische bochten zijn zeker mogelijk en ook een footdrag op snelheid gaat hij niet uit de weg.
Tijdens de start vult Solo zich gemakkelijk en stijgt gewillig op. Van nature zonder neiging tot achterblijven of overschieten. De hele start vindt plaats over een korte afstand en bij lage snelheid.
Solo vliegt stabiel met genereert riant lift. Je hebt voldoende aan een motor met beperkte stuwkracht.
Comfortabel vliegen bij gematigde snelheden, en efficiënt op snelheid. De algemene vlieg eigenschappen en lichte besturing zorgen voor de mogelijkheid van effectief gebruik van thermiek als je dat zou willen.
Met de trimmers stel je je vliegsnelheid nauwkeurig in.
Solo heeft een dubbel stuursysteem. De standaard tokkels zoals bij alle andere vleugels, deze kunnen worden gebruikt over het volledige bereik van de trimmer.
Kleine TST-handgrepen worden voornamelijk gebruikt tijdens vliegen met geopende trimmers. Hiermee stuur je gemakkelijker en verhoogt je de efficiëntie van het maken van bochten zonder te veel weerstand op te wekken en met minder inspanning.
Bij turbulentie gedraagt de vleugel zich voorspelbaar en zelfverzekerd, waarbij zowel zijwaartse als voor-achterwaartse schommelingen efficiënt worden onderdrukt.
Tijdens de landing is een relatief kleine flair voldoende om de snelheid aanzienlijk te verminderen en zachtjes te landen.
Solo en zijn “klasgenoten”
Solo is vergelijkbaar met Dudek Universal 1.1 en de niet meer geproduceerde Synthesis 2.
Solo kent een iets hogere aspect ratio: 5.4 tegen 5.1 bij Universal en Synthesis, maar tegelijkertijd is Solo toch eenvoudiger te gebruiken. Hij heeft echter meer “genen” van de Orca-kant, met name van de Cabrio.
Vergeleken met Synthesis is Solo gemakkelijker op te zetten en te starten. Tijdens de vlucht zijn de besturingselementen lichter en krijgt de piloot betere feedback tijdens thermieken. Solo vliegt zuiniger en heeft een ruimer gewichtsbereik.
De Universal is, zoals de naam al aangeeft, meer universeel, terwijl Solo een volbloed paramotorvleugel is voor beginnende en gevorderde piloten die op zoek zijn naar een ongecompliceerde vleugel voor plezier en cross-country vluchten. Solo heeft kortere trimmers dan de Universal en de risers zijn iets overzichtelijker.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.