Paramotoren en paramotor vliegen; vragen en antwoorden
PARAMOTOR FAQ
Mis je een vraag of heb je een vraag? Stel hem hier: "KLIK"

Veel gestelde vragen over paramotor vliegen en de antwoorden hierop.
Kijk ook eens op onze andere website: paragliding-shop.nl daar vindt je een artikel genaamd: Wat is paragliding met een hele basic uitleg.

Paramotorvliegen is sinds 2004 legaal in Nederland. Per 1 januari 2024 is ook de paramotor-trike een legaal luchtvaartuig. Paramotoren vliegen onder VFR wetgeving met enkele uitzonderingen ten aanzien van transponderplicht en verplichtingen om op te stijgen en te landen vanaf een officiële luchthaven.
Je moet kunnen aantonen dat je over voldoende kennis en vaardigheid beschikt voor een veilige en verantwoorde uitvoering van de paramotor vliegsport. Dit doe je met een vliegbewijs. In Nederland is dit het KNVvL paramotor vliegbewijs.
Alle wet- en regelgeving waar je in NL mee te maken krijgt wordt in deze opleiding belicht.
Bedenk dat het Nederlandse luchtruim erg complex in elkaar zit. De opleidingsmethodiek ontwikkeld door de KNVvL sluit daar het beste op aan. Luchtvaart overtredingen worden duur bestraft.
Sedert ’24 vindt er overleg plaats met binnen de Rijksoverheid wat er hoogstwaarschijnlijk tot zal leiden dat het KNVvL brevet het enige geaccepteerde brevet wordt.
Wil je zelf ervaren hoe het is om met een paramotor te vliegen kijk dan eens bij “onze introductievlucht.”
Nee, je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Toestemming van een terreineigenaar is daar de eenvoudigste van, Nederland kent veel boeren die het niet erg vinden dat je een stukje grasland van ze gebruikt. Ga hier met respect mee om, hou het schoon en voorkom overlast. Soms een kratje bier, flesje wijn en een mandje chocolade eieren met pasen houdt iedereen tevree. Verder moet je een VGB (verklaring van geen bezwaar) aanvragen in de gemeente waar de beoogde opstijglocatie is gelegen. Het terrein moet ook aan bepaalde eisen voldoen om vanwaaruit met een paramotor te gaan vliegen
Bijna overal, maar je hebt natuurlijk wel wat regels te volgen. Meestal zul je kiezen voor een grasland. In geval van een motorstoring mag je overal landen. Maar om gedoe te voorkomen doe je dat ook het beste op een rustige plek. Goed vliegerschap voorkomt dat je in geval van een onvoorziene landing in de problemen komt. Paramotor vliegen doe je veilig; Een bekwame piloot weet al waar de landing gaat plaatsvinden vóór een probleem zich heeft aangediend.
De vliegduur van een paramotor is afhankelijk van cilinderinhoud, totaal vliegklaar gewicht, type paraglider, inhoud brandstoftank en je manier van vliegen. Meestal kom je ergens uit tussen de 2 en 5 uur autonoom vliegen.
Vele kilometers hoog, maar meestal zul je ergens tussen de 200meter en 350meter hoog vliegen. Echt laagvliegen is in Nederland niet toegestaan, ook zijn er hoogtelimieten waar je je aan moet houden. Dit leer je tijdens de theorielessen.
De standaard snelheid door de lucht bedraagt zo’n 36km/u afhankelijk van het type en maat paraglider. Het gebruik van instelbare risers en een speedsysteem kan deze snelheid op laten lopen tot zo’n 75km/h. Zware paramotor trikes vliegen gemiddeld wat sneller, dan piloten met een rugmotor.
Een snel en wendbaar scherm is bijvoorbeeld “Disco” van het merk Davinci . Dit scherm is geschikt voor vlotte XC tochten over lange afstanden.
Een opleiding kost ongeveer € 3.000,- tot € 5.000,- Dit hangt af van je ervaring bij instroom (misschien heb je je paragliding brevet al). Je kunt paramotor lessen volgen met eigen materiaal of met ons schoolmateriaal, dit heeft invloed op de hoogte van de opleidingskosten.
Hier komen de kosten die verband houden met het lessen natuurlijk nog bij: reiskosten naar de leslocatie, soms een bijdrage voor de terreineigenaar, lesmateriaal en examengeld, examen kosten, W.A. verzekering enz. Boek je via ons je opleiding dan zijn veel van deze kosten al helemaal betaald. Zo voorkom je verrassingen achteraf.
Opleiders zijn niet altijd even transparant over de kosten.
Zorg dat je vóór je een definitieve keuze maakt waar je je opleiding gaat volgen alle kosten duidelijk en overzichtelijk op een rijtje hebt. Voorkom verassingen. Met een “vanaf” prijs kun je niet veel. Meer dan eens treffen we iemand die achteraf spijt heeft van zijn keuze, langer bezig is dan toegezegd of na het uitgeven van een klein kapitaal is afgehaakt.
Je kunt bij ons een proefles volgen, je leert de beginselen van het beheersen van de paraglider én krijgt uitleg over de materialen. Al je vragen worden beantwoordt waarna we een vlucht maken in een 2-zits paramotor trike.
Kies je voor een goedkoop pakket dan kan het zomaar zijn dat je langer dan een jaar bezig bent vóór je je vliegbewijs hebt. Snel een APPI brevet halen betekend dat je daarna nóg een keer onder toezicht van een instructeur moet vliegen om je KNVvL brevet te halen met wederom hoge kosten.
Wij bieden paramotor opleidingen vanuit een all-in pakket zodat je vooraf éxact weet wat de kosten zijn.
Een nieuwe goede en echt hele complete uitrusting koop je vanaf ± € 10.000,- Laat je héél goed voorlichten. Het percentage miskopen is relatief hoog binnen deze sport. Je moet met veel factoren rekening houden om tot een goede aankoop te komen. Goedkoop instappen betekend dat je in een relatief korte periode uit je materiaal groeit.
Het laatste wat je wilt is na één of twee jaar toe zijn aan een nieuwe uitrusting. Gebruikte uitrustingen liggen slecht in de markt en een nieuwe set schrijft snel af. Koop dus iets waar je toekomstproof mee bent. Laat ons je informeren, dit kost je niets en verplicht je tot niets.
Lang, heel lang….. Een motor gemakkelijk vele honderden uren waarbij natuurlijk wel preventief onderhoud uitgevoerd dient te worden.
Een paraglider zo tussen de 350 en 600 vlieguren.
Alles hangt samen met de zorgvuldigheid en de manier hoe je je equipement onderhoud. Als je ondergemotoriseerd vliegt met te weinig reserve-vermogen dan slijt deze een stuk sneller dan wanneer deze niet doorlopend hard moet werken. Vliegen met een paramotor is een veilige sport als je je vlieguitrusting netjes onderhoudt.
2,5 liter per uur is weinig en 7 liter per uur is veel. Afhankelijk van uitrusting en vlieggedrag zul je ergens hiertussen uitkomen. Paramotor vliegen is dus geen dure hobby. Na aanschaf van je uitrusting vallen de kosten erg mee.
Nee, af en toe een brandstof filter, en een nieuwe membramenset in de carburateur. Elke 80 tot 150 uur een nieuwe zuigerset. Er zijn piloten die dit onzin vinden maar deze vliegen de motor minder lang; Deze gaat stuk, of wordt als slijtage indicatoren zich tonen snel verkocht…..
De paramotor niet, de paraglider moet wel geregistreerd worden vóór je er mee gaat vliegen, een callsign moet volgens vastgestelde regels in het scherm aangebracht zijn.
Een paramotortrike boven de 120kg kent andere registratieregels.
De motor niet. Maar geheel onverstandig is dit niet. Ben je zelf technisch onderbouwd en serieus genoeg dan kun je dit zelf doen. Wij kunnen het ook voor je verzorgen i.c.m. een onderhoudsbeurt.
Ja, dit is zeker mogelijk. Heb je dit soort plannen? Geef dat dan duidelijk door vóór aankoop. We hebben modellen die hier prima voor geschikt zijn.
Ja. Per land gelden er andere regels maar over het algemeen is dit geen enkel probleem. Sinds medio 2024 mag je ook Europese landsgrenzen overvliegen wat voorheen slechts mocht na het indienen van een vluchtplan.
Paramotor ± 18 tot 30kg, reserve ± 3kg, paraglider ± 5kg en dan nog een kleine 2kg voor helm, radio + navigatie instrument. Brandstof en andere dingen die je mogelijk nog meeneemt tel je op bij je vliegklaar gewicht.
De motor niet, de glider heeft een BVI (bewijs van inschrijving) en BVL (bewijs van luchtwaardigheid) Verder is het verplicht dat de paraglider binnen de geldige keuringstermijn valt. (meestal 2 jaar). Wij keuren alle soorten paragliders, kijk hier hoe we dat doen. Paramotor vliegen zonder gekeurde paraglider is hetzelfde als vliegen zonder BVL. Dit is een misdrijf waar een stevige straf op staat.
Ja, als je een aantekening tandemvliegen hebt dan kun je passagiers meenemen. Dit kan met de voetstart methode (gebeurt niet heel vaak) of met de trike start methode (algemeen de meest voorkomende methode)
Een 2-taktmotor waar veel vermogen van gevraagd wordt is niet stil. In het begin van de start wordt kortstondig vol vermogen gevraagd dit gaat gepaard met geluidemissie. Het is van belang om je altijd bewust te zijn van je omgeving vraag niet meer vermogen van de motor dan noodzakelijk is. Vlieg zo hoog mogelijk. Vermijdt drukke gebieden en natuurgebieden waar mensen genieten van de rust. Paramotoren vliegen relatief langzaam. Als je tegen de wind in vliegt is je grondsnelheid laag en je aanwezigheid boven een bepaalde plaats lang. Hier alert op zijn beperkt de kans op overlast enorm.
Verwacht niet dat een elektrische paramotor stil is. Het meeste geluid wordt door de propellor geproduceerd.
Ja, navigatiewedstrijden behendigheidswedstrijden en op internationaal niveau ook slalom wedstrijden. Ook acro word in wedstrijdvorm beoefend, hierbij worden soms onmogelijk uitziende manoeuvres uitgevoerd.
Paramotor vliegen is een risico sport, net zoals duiken, parachute springen, paragliden, klimsporten en sommige skiën. Er gebeurd soms een ongeval maar gelukkig niet vaak. In de meeste gevallen zijn deze te herleiden naar, onzorgvuldigheid, onbedachtzaamheid, overmoedigheid. Meestal menselijke fouten en zéér zelden de oorzaak van het materiaal. Verdiep je in het weer en check je materiaal. Laat de paraglider 2-jaarlijks keuren.
Een paraglider vliegt gewoon, ook als je motor er mee stopt, je hebt de motor slechts nodig om hoogte te winnen of te handhaven. Een motorstoring is onderdeel van je opleiding. Je zult zien dat er bij een motorstoring niets aan de hand is. Alleen je vlucht eindigt vroegtijdig, je zweeft heel rustig naar beneden.
Ja, dat kan.
Je stort niet ineens neer. Zie je in de verte een bui aankomen die je niet ruim kunt ontwijken? Dan is er maar één advies; zorg dat je zo snel mogelijk aan de grond staat. Dit advies komt voort uit verschillende risico’s die vliegen in de regen met zich mee brengt:
- een vleugelprofiel met druppels erop werkt minder efficiënt omdat de luchtstroming langs het profiel wordt verstoord.
- de paraglider wordt zwaarder door water waardoor deze minder snel hersteld uit een ongewenste situatie.
- een natte paraglider kan aan elkaar plakken omdat water erg goed aan water hecht lees daar “hier” meer over. Omdat onze gliders met lucht gevuld moeten zijn om de juiste vorm aan te nemen is dat dus niet zo handig.
- een paraglider is open aan de voorzijde, regenwater wat zich achterin de glider verzameld laat de achterzijde naar beneden hangen. Daardoor ga je langzamer vliegen, terwijl je met een nat profiel juist sneller moet vliegen vanuit het oogpunt van veiligheid.
- tijdens een bui passage kan de wind veranderen van richting en kracht. Hoe dit proces werkt staat op “deze website over zeilen” beschreven. Daar wil je niet mee te maken krijgen onder een flexibele vleugel. Ook een ogenschijnlijk nietszeggend miezerbuitje zorgt voor temperatuurverschil waardoor de wind in richting en kracht gaat veranderen. Neem geen risico, blijf aan de grond!
Zie je een bui aankomen; Start niet! Vlieg je al? Ga landen!
Ruim eromheen is ook een optie maar……..dit is een rekbaar begrip. Waar bij een klein lokaal geïsoleerd buitje 1000 meter misschien ruim voldoende is kan dit bij een flink geclusterde cumulonimbus 80km zijn.
Een koufront kan snelheden bereiken van zo’n 30 tot 90km/u, wat jij als ruim ziet kan dus niet ruim genoeg zijn.
Ja, dat is heel goed mogelijk. Warm aangekleed in een goed geïsoleerde vliegoverall over de witte landschappen vliegen is een sprookjesachtige beleving. Een bijkomend voordeel is dat de lucht in de winter vaak echt kalm en rustig is.
Nee, Het luchtruim is verdeeld in klassen. In sommige klassen mag je altijd vliegen, in andere soms of onder voorwaarden. Daarnaast bestaan er (tijdelijk) afgesloten luchtruimen.
Ook zijn er gebieden tijdelijk verboden of sporadisch verboden bijvoorbeeld ten behoeve van militaire oefeningen.
Rondom belangrijke vliegvelden is een gebied alleen toegankelijk voor “bestemmingsverkeer”.
In de paramotor opleiding van de KNVvL wordt hier uitgebreid op ingegaan. APPI opleidingen gaan niet zover in op deze theoretische kennis. Bedenk je dat het Nederlandse luchtruim erg complex is. Een goede opleiding betekend niet alleen praktijk maar zeker ook theorie-lessen. Niet elke vliegschool besteed hier evenveel aandacht aan. Met een KNVvL brevet toon je aan dat je theoretisch geëxamineerd bent met de focus op de Nederlandse wet- en regelgeving.
Onze theorielessen vinden plaats in de winkel, reken op zo’n 20 uur theorieles waarin echt alles aan de orde komt. De lessen worden luchtig gegeven aan de koffietafel ondersteund met praktische voorbeelden en een grap en een grol. Met meer dan 200 oefenvragen trainen we je voor het theorie-examen, waar je daarna gewoon voor slaagt.
Nee, dat is niet nodig. De motor zorgt voor de voorwaartse snelheid. Wel zijn er limieten aan de maximale windsnelheid, deze hangen af van de soort uitrusting en je ervaring. Dit leer je allemaal tijdens je opleiding.
Ja, en helemaal als je dit goed plant en op de juiste omstandigheden wacht. Een vlucht van 200km in slechts een paar uur tijd is mogelijk. Als je wind mee hebt maak je extra snel kilometers.
Ja, dat is heel goed mogelijk maar dit is slechts aan te raden voor de ervaren piloot met kennis van het vliegen in thermiek. Paragliding piloten moeten er rekening mee houden dat het vliegen met een paramotor anders is dan wat ze gewend zijn. Er zijn heel veel raakvlakken maar evenzo ook grote verschillen. De feeling met de glider is bij paramotorvliegen significant minder dan bij paragliding. Het koppel en tork van de motor is iets om rekening mee te houden. De luchtweerstand van je paramotor uitrusting is natuurlijk ook merkbaar.
Vooraleerst eentje die het altijd doet. Maar dat geldt ook voor ervaren piloten. Niets is meer frustrerend dan geconfronteerd te worden met een motor die niet of niet goed loopt. In de tweedehands markt zijn veel zogenaamde ellende-dingen verkrijgbaar. We komen regelmatig in contact met eigenaren die een gebruikte motor hebben gekocht met “kuren”.
Een urenteller op een gebruikte motor zegt helemaal niets, deze is eenvoudig te manipuleren.
Ons advies: koop nieuw of zorg ervoor dat je een bovengemiddelde kennis hebt van 2-tak techniek. Onderdelen zijn duur door de kleine oplagen waarin deze geproduceerd worden. Koop je een gebruikte motor en heb je een nieuwe cilinder en zuiger nodig dan kunnen deze onderdelen al snel een waarde van € 500,- vertegenwoordigen.
Weeg je onder de 70kg dan is een 80cc motor voldoende weeg je boven de 80kg. Dan adviseren we je een zwaarder model. Ondergemotoriseerd paramotor vliegen zorgt voor hogere slijtage en de noodzaak voor een nieuwe motor als je ervaring groeit en je ooit een kleinere/snellere paraglider wilt aanschaffen.
Gemiddeld heeft de kleinste ruggedragen paramotor zo’n 80cc. Veel voorkomend zijn vervolgens 125, 150, 185, en 200cc. Uitzonderingen boven de 200cc bestaan ook. Veelal gebruikt door zware personen of voor competitie gebruik zoals paramotor slalom wedstrijden.
Paramotor trikes kunnen ook met de hierboven vermelde motoren uitgerust zijn. De zware trike modellen lopen door tot 1000cc en soms zelfs nog meer.
Nee, het type paraglider in combinatie met het gewicht wat eronder hangt bepaald de maximale vliegsnelheid. Het motorvermogen bepaald de maximale stijgsnelheid. Deze hangt natuurlijk ook nauw samen met het gewicht wat omhoog gebracht moet worden.
Als voorbeeld: een lichte piloot kan met een sterkere motor sneller klimmen. Een te sterke motor voor een bepaalde uitrusting/piloot kent gevaren (een te zwakke motor trouwens ook)
Paramotor lessen kun je volgens twee methodieken volgen. We geven je hier slechts stof tot nadenken waarna je zelf tot een juist besluit kunt komen. De kans dat het KNVvL brevet binnen afzienbare tijd het enige erkende brevet wordt in Nederland is sterk aanwezig, gesprekken met de overheid hierover zijn anno 2024 al aan de gang.
Paramotor lessen volg je om veilig en verantwoord het luchtruim te kunnen kiezen. Nederland heeft een van de meest complexe luchtruimen ter wereld. APPI paramotor lessen voorzien standaard niet voldoende kennis om veilig in Nederland te kunnen rondvliegen.
De theoretische paramotor lessen van de KNVvL gaan diep in op de materie, je verkrijgt daarmee een goed gefundeerde opleiding.
Kenmerkend in Nederland is dat er toch opleiders zijn die APPI paramotor lessen aanbieden. Door de lagere eisen is deze weg de snellere weg. Als je vervolgens het KNVvL brevet moet gaan halen loop je opnieuw tegen kosten aan.
Feiten: APPI, opgericht 2009, Niet erkend door Nederland, wel erkend in: Bosnië-India-Uruguai-Oman-Hong Kong-Kosovo-Ecuador-Argentinië-Oman-Emiraten-Dominicaanse republiek-Marroko-Tunesie-Afganistan. In 3 vlieguren kun je je brevet al halen. Theorie én praktijk examen word afgenomen door je eigen instructeur. (kwaliteitsbewaking?)
Denk goed na of je daarna zelfverzekerd rond zou vliegen.
KNVvL: opgericht in 1907, Koninklijk onderscheiden in 2007, gesprekspartner in recreatieve luchtvaart kwesties voor de Nederlandse Rijksoverheid. Na ± 15 vlieguren je brevet halen. Onafhankelijk theorie én praktijk examen. Aantoonbaar geaccepteerd door ILenT en onze Rijksoverheid.
Het KNVvL paramotor opleidingsplan is nauwkeurig beschreven in een opleidingshandboek. Dit maakt het tot een gedegen opleiding. Wordt je opgeleid voor het KNVvL paramotor vliegbewijs dan komen alle hierin beschreven onderdelen aan bod. Het handboek opleiding omvat ± 40 pagina’s, teveel om er hier op in te gaan.
Op de informatiepagina : “paramotor opleiding” kun je informatie vinden hoe wij je opleiden. We hanteren transparante prijzen zonder addertjes onder het gras. Door bijna altijd 7-dagen per week beschikbaar te zijn kunnen we elk moment als het weer het toelaat les geven. Dit is jouw garantie dat de doorlooptijd tot een minimum wordt beperkt. Een paramotor brevet halen moet onder normale omstandigheden ruim binnen één vliegseizoen te doen zijn.
Als onderdeel van onze opleiding organiseren we ook een week buitenland stage, tijdens deze week maak je snel veel starts en uren wat ervoor zorgt dat je extra snel het opleidingstraject doorloopt. Deze stage zit al in onze opleidingskosten.
Ga er eerst eens een bakje koffie drinken. Het allerbelangrijkste is dat je een goede klik hebt.
Niet geheel onbelangrijk: hoe verloopt de planning van de lessen. Je wilt natuurlijk geen jaren bezig zijn voordat je dat felbegeerde brevet op zak hebt. Blijf uit de buurt van “ongeveer”, “hangt ervan af” “ligt eraan” en dat soort uitspraken. Ook prijzen “vanaf” blijken een grote vangkuil te zijn. Twee jaar onbeperkt les? Denk even realistisch na…
Achteraf vallen onzekere factoren altijd tegen en als je eenmaal bent begonnen is het duur om te switchen van opleider.
Een opleiding alleen in Nederland duurt lang; Regen, wind, natte velden zijn vaak een spelbreker. De combinatie NL én een weekje in het buitenland leidt snel tot een goed resultaat. Zo werken wij: een deugdelijke opleiding én binnen een aanvaardbare tijd je brevet op zak.
Vraag ook hoe de theorielessen in elkaar zitten en hoeveel ondersteuning dat je bij het opdoen van de theoretische kennis krijgt. Hier zijn her en der nog wel wat verbeteringen door te voeren. Een korte opleiding in het buitenland klinkt leuk maar je gaat later hoofdzakelijk in Nederland vliegen. Vanuit deze optiek leiden wij je volledig in Nederland op en plannen pas aan het eind van de opleiding een buitenland week zodat je daar in een week je resterende opleiding afrond.
Je examenvlucht wordt gewoon in Nederland afgenomen.
Blijf uit het vangnet!
Wordt je verplicht om via de opleider je uitrusting aan te schaffen? Krab je eens goed achter de oren! Er is geen enkele valide reden om zoiets te eisen. Sommige opleiders berekenen een extra tarief als je kiest om elders te shoppen, of rekenen extra om elders aangeschafte uitrusting op je lichaam af te stellen, of er een proefvlucht mee te maken. Blijf daar vandaan. Als je persé geplukt wilt worden mag je dat ook aan ons vragen…..
Wordt er privé les gegeven als de opkomst op een specifieke lesdag tegenvalt, moet je daar extra voor betalen, of worden de lessen dan afgezegd?
Theorielessen als groep, of individueel? Krijg je extra begeleiding als dat nodig is, of moet je dan je knip trekken?
Als je wat extra lessen nodig hebt en deze moet betalen krijg je dan ook geld terug als blijkt dat je een vlotte leerling bent?
Hou je ogen open: een in elkaar geflanste website? Onduidelijkheden of losse eindjes in de aangeboden informatie? Bel je voor informatie en wordt de telefoon niet beantwoord? Worden vragen die per mail zijn gesteld ontweken? Dit kunnen indicatoren zijn om even goed na te denken.
Lees hier alles over onze paramotor opleiding en kom langs in de winkel. Je kunt dan al je vragen stellen. We laten je dan meteen graag de uitrustingen zien, vrijblijvend en altijd gezellig!
Jazeker, maar let alsjeblieft op! Er worden veel “probleemgevallen” aangeboden.
De ontwikkelingen in deze relatief jonge sport hebben elkaar met enorme snelheid opgevolgd. Er is heel veel oud en gedateerd achterhaald spul in de handel en dat hoeft echt geen 15 jaar oud te zijn. De hoeveelheid miskopen door beginners in deze sport is enorm. Marktplaats is een geliefde plek om gedateerd materiaal te verkopen. Bedenk dat je met een gemotoriseerde vliegsport begint, goedkoop instappen is vaak een garantie op dure vervolg uitgaven.
Soms hebben we modern gebruikt materiaal in de verkoop. Dit verkrijgen we dan via inruil, dit wordt goed nagekeken en verkocht mét garantie. Gebruikte Paragliders worden door ons nagekeken en voorzien van een nieuw keuringscertificaat. Dit garandeert je dat de vliegeigenschappen exact volgens specificaties zijn. Wij keuren álle soorten paragliders.
Wil je gebruikt kopen in de tweedehands markt? Laat je bijstaan door een ervaren piloot. Dit verlaagt het risico op een miskoop. Een vliegschool of handelaar die geen garantie geeft op een motor of paraglider laat je links liggen. Wordt er garantie toegezegd? Zorg dat je dit zwart op wit krijgt!
Koop je gebruikt? Koop dan nooit een model wat uitgefaseerd is of waarvan de fabrikant niet meer bestaat. Vergewis je ervan dat alle onderdelen van frame, kooi én motor nog makkelijk te verkrijgen zijn.
Een paramotor piloot kan de paraglider als een vlieger laten opstijgen van de grond. Als de paraglider eenmaal boven de piloot staat versneld deze door te gaan lopen. Tegelijkertijd wordt motorvermogen toegevoegd. Binnen een paar stappen stijgt hij of zij op.
Om deze reden is het beheersen van een paraglider erg belangrijk. Hier wordt in de opleiding veel aandacht aan geschonken.
Een vliegbrevet halen kost tussen de € 3.000,- en € 140.000.- Afhankelijk voor welk type luchtvaarttuig je een brevet wilt halen. Een Paramotor brevet is het goedkoopste en een helicopter brevet het duurste. Professionele beroeps vliegopleidingen zijn natuurlijk nog duurder.
Paramotorvliegen is de betaalbaarste vorm van gemotoriseerde luchtvaart.
Met een paramotor val je onder de VFR regels en mag je overal vliegen waar een sportvliegtuig ook mag vliegen. Je moet soms aan aanvullende regels voldoen zoals het gebruiken van een radio of transponder. Tijdens je opleiding leer je precies waar je zo mag vliegen en waar je aan extra regels moet voldoen.
Paramotorvliegen kent een kostprijs van zo’n € 31 per uur. Inclusief alle kosten in direct verband met de uitrusting: afschrijving , onderhoud én alle verbruikskosten.
Deze berekening is gebaseerd op een nieuw aangeschafte uitrusting, een totale levensduur van 350 uur met daarna een volledige afschrijving.
Máár een paramotor glider kan gemakkelijk meer dan 500 uur meegaan en de motor een leven lang met goed uitgevoerd regelmatig onderhoud. Praktijkvoorbeelden wijzen uit dat motoren maar beperkt onderhouden worden en op de tweedehands markt belanden als er grote kosten aanstaande zijn. Urentellers zijn gemakkelijk te manipuleren, een “demo” of “weinig gebruikte” paramotor kan dus eenvoudig véél meer uren gedraaid hebben.

Onze klanten zijn onze inkomstenbron. Daar zijn we dus heel erg zuinig op. We gaan voor ze door het vuur en hebben hierdoor een bovengemiddelde klanttevredenheid. Bekijk onze recensies op Google.