Hoe kies je een paramotor?

TIPS BIJ HET KIEZEN VAN EEN PARAMOTOR.

Sluit niet aan in de lange rij piloten die hier fouten bij gemaakt hebben. Nog onervaren? Neem je tijd,  Overhaast je niet en laat je goed voorlichten. We kunnen het wel van de daken schreeuwen. Maar liever vliegen we daar hoog overheen. Zonder dollen: je staat op het punt om een kostbare aanschaf te doen. Besteed daar tijd aan, doe het de eerste keer meteen goed. Zo hoef je later niet nog een keer zo'n uitgave te doen. Een paramotor die weloverwogen is aangeschaft zul je niet snel ontgroeien, past perfect bij jouw lichaam én behoeftes. Nu, maar ook nog na vele jaren.

Doe het de eerste keer meteen goed.

 

Dat is de makkelijkste manier van besparen.

Veel beginners denken dat alle paramotors hetzelfde zijn en dat het enige verschil een iets andere vormgeving is, of een andere gemonteerde verbrandingsmotor.

Sommigen kiezen een paramotor puur op basis van het uiterlijk of vermogen. Maar er zijn zo veel meer belangrijke overwegingen bij het kopen van een paramotor.

Het kiezen van de juiste paramotor is een lastig proces, en het is de moeite waard om hier je tijd voor te nemen en grondig onderzoek te doen.

Als je dit goed doet, koop je een paramotor die perfect voor je is en die je niet snel ontgroeit.

Zo doe je na aankoop heel erg lang met je uitrusting zonder dat je er snel uitgroeit of tegen beperkingen aanloopt.

Hoe kies je een paramotor?

Voordat je daadwerkelijk tot aankoop overgaat, moet je uiteindelijke beslissing gebaseerd zijn op alle onderstaande punten. 

We nemen hier elk punt met je door, maar je moet zelf ook nadenken over je toekomstige doelen als paramotor piloot. Piloten kunnen snel vooruitgang boeken, en de dingen waarvan ze denken na het behalen van het brevet maximaal plezier aan te beleven, kunnen snel veranderen.

#1.  Bedenk dat je een paramotor het beste koopt bij een bedrijf wat ook de ruimte, kennis, vaardigheden en gereedschappen heeft om zelf reparaties te kunnen uitvoeren. Of kocht jij je eerste auto of scooter ook bij je rijschool?

Natuurlijk biedt bijna elke vliegschool de mogelijkheid om bij hen een uitrusting aan te schaffen, dit is een welkome
inkomstenbron naast het lesbedrijf.

Nieuwe piloten in opleiding hebben veelal geen idee wat er in markt verkrijgbaar is en laten zich graag adviseren door hun instructeur of instructrice. Dit is natuurlijk prima maar hou hierbij in je achterhoofd dat de opleider bedoeld of onbedoeld gebruik kan maken van zijn of haar positie.

Als deze zowel lesgeeft, adviseert en verkoopt is het eenvoudig om de op die manier de aan te sturen naar een specifiek merk of type. Ervaren piloten bewegen zich vrij door de markt en oriënteren zich goed op wat er allemaal verkrijgbaar is. Zonder zich hierbij op één aanbieder of merk te focussen.

 Wat voor soort vliegen spreekt je het meest aan?

1. Thermiek vliegen.

Dit houdt in dat je op zoek gaat naar warme stijgende lucht, bekend als thermieken, en deze lucht gebruikt om in in de lucht te blijven. Je schakelt je motor uit en zoekt warme opstijgende lucht om afstanden te overbruggen en hoogte te winnen.

Thermiek vliegen kost tijd om te leren. Het is een vaardigheid die zich gedurende jaren ontwikkelt. Als je denkt dat dit leuk klinkt, moet je een paar dingen in overweging nemen.

Thermieken is iets wat paragliding-piloten over het algemeen leren om te beheersen, maar slechts weinig paramotor piloten zijn er goed in, sommige zijn er zelfs angstig voor, het is onbekend voor ze. Normaal gesproken wordt er door paramotor piloten gevlogen wanneer de thermische activiteit laag is. 

Niet zonder risico.

Thermieken betekent dat je gaat vliegen in actieve omstandigheden. Hier zitten bepaalde risico’s aan dit is daarom niet geschikt voor nieuwelingen in deze sport, het kost jaren om thermiek vliegen tot in de puntjes te beheersen. Paramotor piloten met ervaring in paragliding hebben veelal de benodigde kennis en ervaring al in huis. Wil je de snelle route als paramotor piloot? Volg dan óók een opleiding paragliding, haal brevet 2 en doe een thermiek cursus. We kunnen je doorverwijzen naar een opleider. Als gebrevetteerd piloot kun je natuurlijk ook samen met iemand met ervaring de thermiek gaan ontdekken.

Wanneer je thermiek vindt, wil je er zo lang mogelijk in blijven door in de stijgende lucht spiraalsgewijs omhoog te cirkelen. Een paramotor die zich goed op gewichtverplaatsing laat sturen is hierbij prettig. De keuze voor een scherm is ook afhankelijk van de keuze al dan niet te willen thermieken.

Materiaal keuze.

 Als je kiest voor thermiek vliegen heb je een motor zonder vrijloop nodig. Vrijloop motoren lijken misschien minder weerstand te veroorzaken maar niets is minder waar. De propeller van een motor met vrijloop draait door de langsstromende lucht als de motor is uitgeschakeld maar veroorzaakt toch meer luchtweerstand. Je gebruikt voor thermiek vliegen met een paramotor altijd een 2-blads prop, een 3 blads geeft onnodig meer weerstand. 

2. Overland vliegen, (ook wel XC of cross country)

Er is geen enkele paramotorpiloot die niet houdt van een lange overlandvlucht. Alleen of samen met één of meerdere vrienden langs nieuwe plekken vliegen, je navigatievaardigheden testen of landen op onbekende plekken is gewoon heel erg leuk.

XC-piloten hebben bepaalde paramotor-eigenschappen nodig die andere piloten misschien niet overwegen. Je wilt een gashandel met cruise control die nauwkeurig is in te stellen. Je stuurtokkels wil je liever niet uren aaneengesloten moeten vasthouden. Dan is een paramotor die prettig reageert op gewichtsinput erg fijn. Meer over gewichtsverplaatsing later.

Materiaal keuze.

Je hebt een snelle maar redelijk stabiele vleugel nodig, zodat je snel én ver kunt vliegen. Brandstof efficiëntie is bij XC ook een belangrijke overweging. Je zult vaak gebruik maken van trimmers en/of speedbar, dus je wilt een motor die je level kan laten vliegen op snelheid zonder hierbij tegen zijn maximale vermogen aan te zitten waarbij je het risico loopt op overmatige slijtage, oververhitting of vastlopen.

Je hebt een grote brandstoftank nodig, zodat je genoeg brandstof hebt voor lange vluchten met reserve brandstof voor het geval de wind aantrekt als je op de terugweg bent.

3. Laagvliegen.

Laagvliegen is in Nederland niet toegestaan maar in andere landen soms wel. Over de grond scheren, over velden slepen en van de ene naar de andere heg hoppen is leuk. Het brengt meer risico met zich mee dan cruisen op 350 meter hoogte, dus leer hoe je dit veilig kunt doen en bouw het langzaam op. Vlieg nooit laag met de wind in de rug en veroorzaak geen overlast voor mens en dier.

Materiaal keuze.

Tijdens het laag vliegen kom je ongetwijfeld obstakels tegen zoals hoogspanningslijnen of telefoonlijnen, heggen en bomen, dus je hebt een krachtige motor nodig waarmee je snel kunt klimmen om deze te ontwijken.

Motoren kunnen een keer uitvallen, als dit gebeurt tijdens laag vliegen, heb je geen tijd om de trekstarter te vinden en te starten, een paramotor met elektrische start is hierbij de betere keuze. Met een druk op de knop start je snel je motor voor je een ongeplande landing moet maken.

paramotorschool eerste landing
4. Acro

Dit is iets dat nieuwe piloten slechts na vele jaren kunnen beheersen, misschien teleurstellend voor je om dit te horen: het niet zo eenvoudig als het eruitziet op Youtube!

Maar het kopen van de juiste paramotor hiervoor direct vanaf het begin zal je later geld besparen en kan je helpen sneller vooruitgang te boeken dan wanneer je de verkeerde machine en paramotor glider zou kopen. Let wel, tot een bepaald niveau. Eenmaal verder in de ontwikkeling zul je aanpassingen aan je materiaal moeten gaan doen. Een leuke steile bocht of een paar wingovers lukt met elk model glider. 

Materiaal keuze.

Gewichtsverplaatsing neemt bij acro een belangrijke rol in en is erg belangrijk, omdat je je lichaam moet verplaatsen en je gewicht moet kunnen gebruiken tijdens het uitvoeren van manoeuvres. Je wilt ook iets dat je gemakkelijk kunt rondgooien, dus een licht frame heeft hierbij altijd de voorkeur.

Motorkeuze kan afhangen van persoonlijke voorkeur. Sommige piloten geven de voorkeur aan een lichtere motor om het totale gewicht lager te houden. Maar veel piloten willen liever snel klimmen voor hun volgende manoeuvre, en een krachtige motor heeft dan de voorkeur. Maar onthoud, door vermogen toe te voegen, voeg je vaak ook gewicht toe. 

paramotor school paramotor Nederland
5. Slalom racen

We hebben allemaal de geweldige Red Bull Air Racers gezien die rond een parcours van met lucht opgeblazen pylonen vliegen. Paramotor pylon racing is precies hetzelfde. Deze piloten racen een parcours rond pylonen in de snelst mogelijke tijd.

Als beginner denk je hier nog niet aan als je op het punt staat je eerste uitrusting aan te schaffen. Maak je interesse wel kenbaar aan ons. We zorgen dan voor een motor en glider combinatie waar je ook enigszins dynamisch mee kunt vliegen. Jouw veiligheid staat bij ons altijd op nummer 1, we verkopen je geen materialen waar je nog niet aan toe bent.

Materiaal keuze.

Slalom racers, en andere wedstrijdpiloten, zullen altijd een krachtige motor kiezen om hen in staat te stellen scherp te draaien, en met een klein scherm vliegen. Terwijl ze hun hoogte handhaven in een scherpe bocht laten de piloten de vleugel in een bocht zo langzaam mogelijk vliegen en laten de motor hun lichaam rond de pylon duwen terwijl de vleugel overhelt.

Om te helpen bij de scherpe bochten, zullen slalom racers ook hun lichaam moeten gebruiken, dus gewichtsverplaatsing is hier ook een belangrijke afweging.

6. Pleziervliegen

Dit gaat over plezier hebben met je paramotor.

Je vindt het leuk om waar het kan en mag eens laag te vliegen. Je test je klimsnelheid, pakt eens serieus wat hoogte of speelt een beetje richting acro op weg naar beneden. Ontspannen een beetje lokaal rondvliegen en af en toe een overlandvlucht met je vliegmaatje, terwijl je nieuwe dingen probeert en plezier hebt.

Materiaal keuze.

Als dit klinkt als jouw soort vliegen, dan wil je een goede allrounder, een krachtige en betrouwbare motor, een supercomfortabel harnas met mogelijkheid tot sturen op gewicht en een brandstoftank geschikt voor XC-tochten. 

Bent je een avontuurlijke piloot, dan wil je misschien ook nog nadenken over bagagemogelijkheden. 

7. Hoeveel stuwkracht heeft mijn paramotor nodig?

We nemen je lichaamsgewicht en vliegwensen in overweging om tot een goede keuze te komen. Dit is echt belangrijk. Verder adviseren we je altijd om voor wat extra power te kiezen.

Een veelgemaakte fout bij een eerste paramotor is een te lichte motor die je later weer moet verkopen om vervolgens opnieuw een grote uitgave te doen voor de aanschaf van een nieuwe. 

Paramotoren schrijven het eerste jaar erg snel af.  Gebruikte motoren dragen altijd een onzekere factor bij zich en daarom kopen de meeste mensen graag een nieuwe. Je moet rekening houden met de klimsnelheid die je kunt bereiken. Als je te zwaar bent voor je gekozen motor, kun je dit compenseren met een groot scherm maar als je ooit dynamischer of sportiever wilt gaan vliegen ben je ondergemotoriseerd onder je nieuwe scherm.

Ten slotte heb je ook genoeg vermogen nodig om level te kunnen vliegen op snelheid. Als je niet genoeg vermogen hebt om level te vliegen bij volledig geopende trimmers, moet je de trimmers intrekken, wat je topsnelheid nadelig beïnvloedt.

Lichte piloten kiezen vaak voor een kleine en lichte motor, zoals een 80 of 100 cc. Zware piloten hebben een sterkere motor nodig, zoals een Moster 185 of Thor 202. Maar onthoud, hoe groter de motor, hoe meer gewicht je moet dragen bij het starten en landen. Verder schuilt er in teveel stuwkracht ook een risico.

De afmeting van de propeller maakt ook verschil in de hoeveelheid stuwkracht . Je zult verrast zijn hoeveel verschil een propeller van 140 cm maakt in vergelijking met een propeller van 120 cm.

De propeller heeft ook invloed op je brandstofverbruik, een grotere propeller geeft meestal iets betere resultaten. Door de extra stuwkracht die wordt geproduceerd, gebruik je iets minder brandstof. Minder verbruik betekent een grotere actieradius.

Over het algemeen is een grotere propeller beter. Maar ook hier zijn kleine overwegingen niet over het hoofd te zien: diameter kooi t.o.v. prop, zwakkere kooi bij toenemende diameter, starten met een grote kooi i.c.m. lichaams(arm)lengte. 

Doe goed motoronderzoek en denk na over betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van reserveonderdelen voordat je iets koopt. Neem de tijd en denk drie keer goed na om te voorkomen dat je twee keer moet kopen!

Wij lichten je graag en goed voor. En verwachten echt niet dat je direct iets aanschaft in onze winkel. We zien je het liefste na een tijdje weer terugkomen. Dan heb je jezelf goed verdiept in de materie en is de kans op een miskoop vele malen kleiner dan bij een overhaaste beslissing.

 8. Elektrisch of handmatige gestarte motor of allebei?

Deze keuze kan afhangen van de stijl van vliegen die je eerder hebt gekozen. Bijvoorbeeld, we hebben gezegd dat thermiek vereist dat de motor lange tijd wordt uitgeschakeld. Als een motor afkoelt, wordt het veel moeilijker om te starten. Sommige motoren hebben ook een aanzuigbalg die je moet inknijpen voor het starten. Dit kan meestal niet gedurende een vlucht, een elektrische start heeft dan de voorkeur.

Misschien telt voor jou elke gram en geeft dat de doorslag. Het kan in sommige gevallen ook voorkomen dat een persoon een trekstart lastig of onhandig vind, dan wordt de keuze eenvoudig.

Als je een paramotor met elektrische start kiest, voegt dit  wat extra gewicht toe. Niet veel, misschien één tot twee kilo, maar dit kan een groot verschil maken zeker bij een volle tank.

Sommige piloten zweren bij handstart anderen bij elektrisch gestart. Maar er zijn er ook die het allebei als optie willen. We helpen je kiezen. Alle opties hebben we in onze winkel staan of hebben we binnen afzienbare tijd in huis.

9. Het totale gewicht van de paramotor

Bij het kiezen van een paramotor moet je nadenken over het gewicht van de hele uitrusting, inclusief je gekozen motor brandstof en reserve.

Je zult met dit gewicht op je rug moeten lopen en het gewicht tijdens de landing kunnen opvangen. 

Als je lichaam het gewicht niet aankan, kun je schade aan de paramotor en aan jezelf veroorzaken! Denk aan je kracht en aan hoeveel gewicht je kunt dragen. Heb je rug- of knieproblemen? En vergeet niet dat het gewicht van de paramotor toeneemt naarmate je er brandstof aan toevoegt. Kun je een volledig gevulde paramotor optillen vanuit de zithouding op de grond nadat je bent vastgemaakt? Je zult verrast zijn over het verschil dat een paar extra liters brandstof kunnen maken. 1 liter brandstof weegt ongeveer 770 gram, dit betekent dat een volledig gevulde paramotor met een tank van 14 liter bijna 11 kg meer weegt dan leeg! 

Als je al een zware paramotor hebt, maakt dit een groot verschil, dus heb je een sterke bouw nodig! Vergeet niet al je extra's mee te nemen bij het berekenen van het totaalgewicht. Dus neem je reserveparachute, je helm en een volle tank brandstof mee in je berekening. In onze shop werken we met extra toevoeg gewichten om je deze overweging goed te laten maken. Alleen jij kunt voelen wat acceptabel is. Het laatste wat we willen is dat je achteraf niet volledig tevreden bent met ons advies en je keuze. 

Er zijn natuurlijk hulpmiddeltjes om een motor op je rug te krijgen. Maar in een noodgeval zul je toch ook zelf de motor vanaf de grond op je rug moeten kunnen krijgen. Ook dit testen we samen met je in onze winkel.

We hebben grote en zware paramotoren maar ook lichtgewicht machines klaarstaan om op je rug te hangen.

10. Sterkte van het frame, repareerbaarheid en verkrijgbaarheid van onderdelen.

De sterkte van het frame is erg belangrijk, vooral voor beginnende paramotorvliegers die misschien soms wat minder subtiele landingen maken. Je wilt geen paramotor kiezen die bezwijkt bij je eerste kleine val dus kies verstandig. Buizen frames worden vaak gebruikt om gewicht te besparen, maar te fragiel uitgevoerd kunnen deze ook een slecht idee zijn vanwege de stress die ze moeten doorstaan tijdens het opzetten van een scherm. Terwijl je de vleugel voor een voorwaartse start omhoog trekt, duwen de lijnen hard tegen de kooi. Hele dunwandige buizen kunnen buigen onder deze druk. Je kooi vervormd, en je lijnen lopen een groot risico door de kort hierlangs draaiende propellor.

Overweeg ook kleine reparaties die je misschien een keer moet uitvoeren. Als je toevallig een kooideel beschadigd, is deze dan gemakkelijk te vervangen? Bij gebruikt kopen: is de fabrikant nog steeds actief en bieden ze nog steeds vervangingsonderdelen aan?

Dingen zoals nylon inserts die framegedeelten met elkaar verbinden en speciale unieke clips kunnen uiteindelijk breken, of je kunt ze verliezen op het veld. Onderzoek of de fabrikant nog bestaat en of vervang onderdelen nog beschikbaar zijn. Speciale onderdelen laten produceren is erg duur.

Wij hebben van alle merken die we verkopen onderdelen op voorraad. Daarnaast repareren en reviseren we zelf de 2-takt motoren én beheersen we alle lasprocessen op het allerhoogste niveau. Zo ben jij gegarandeerd van één aanspreekpunt tijdens een eventuele reparatie, en wordt je niet doorverwezen naar een “mannetje”.

DINGEN DIE VAAK OVER HET HOOFD WORDEN GEZIEN BIJ HET KIEZEN VAN EEN PARAMOTOR

  • Aerodynamica

Dubbele kooien, dikke netjes, wijd uitstaande brandstoftanks, reserve in de aanzuigstroming van de propellor. Klittenband haaks op de vliegrichting.Er zijn nog veel meer manieren om van je motor een vliegende deur te maken. De opmerking dat dat bij onze vliegsnelheden niet uitmaakt verwijzen we linea recta naar de fabels; Verdiep je maar eens in onze gliders. Minder lijnen, dunnere lijnen, minder rimpeltjes in de stof dunnere risers. Alles wordt aangegrepen om de aerodynamica minutieus te verbeteren.

  • Ophanging

Je hebt de keuze tussen hoge, lage en middelhoge ophanging. Middelhoog plaatst de karabiners op één lijn met de stuwlijn, wat power-induced pitch-bewegingen voorkomt. Een andere optie is een hoge ophanging, deze wordt gewaardeerd om het comfort, maar heeft ook nadelen. Ze laten weinig of geen gewichtsverplaatsing toe, wat betekent dat je altijd je remmen moet gebruiken voor stuurcorrecties. En als je piloten met hoge ophangpunten ziet, zie je vaak de paramotor zijdelings onder de vleugel vliegen. Dit komt omdat hoge ophangpunten ook het koppelmoment kunnen accentueren. De meeste moderne paramotors zullen bewegende zwanenhals stangen hebben, maar je kunt nog steeds paramotoren vinden met vaste stangen. Deze voorkomen of verminderen ook de mogelijkheid om gewicht te verplaatsen. Paramotors met lage ophangpunten kunnen het power-induced pitch-gedrag vergroten. Wanneer piloten vol gas geven, kan de stuwkracht de piloot over het ophangpunt duwen. De piloot en paramotor kantelen naar voren, wat de stuwkracht efficiëntie vermindert en snel ongemakkelijk wordt. Cross-country vliegers geven misschien de voorkeur aan hoge ophangpunten voor comfort, maar ze verliezen de gewichtsverplaatsing mogelijkheid. 

KIES JE VOOR EEN PARAMOTOR MÉT OF ZONDER VRIJLOOP KOPPELING?

  • Motor met of zonder vrijloop koppeling.

Overzicht van een paramotor zonder vrijloop koppeling.

Een propeller zonder koppeling begint te draaien zodra de motor wordt gestart; hoe meer je hem optoert, hoe sneller hij draait. De enige manier om hem te stoppen, is door de motor uit te zetten. Wanneer de motor wordt uitgeschakeld, staat de propeller vrijwel meteen stil. Als de motor niet draait, zal het met de hand draaien van de propeller de motor aandrijven. Er is een vaste verbinding tussen de propellor en motor.

Zoals eerder vermeld, zouden piloten die van thermieken houden een motor zonder koppeling moeten overwegen vanwege de weerstand die een vrij-draaiende propeller creëert. Gekoppelde motoren kunnen veiliger zijn tijdens de landing, omdat de propeller onmiddellijk stopt wanneer je de motor uitschakelt vóór de landing. Als je vleugel op de kooi valt, is er geen kans dat de propeller je vleugel of  lijnen versnippert. Maar je moet voorzichtig zijn tijdens het de opzegfase van je scherm, de draaiende propeller kan de lijnen van de vleugel vangen. Je kun het beste de motor opwarmen weg van de lijnen en pas na het startklaar staan de motor starten. Een mislukte start waarbij de glider op de kooi valt, kan deze versnipperen als de motor niet op tijd wordt gestopt. Als je voelt dat een start misgaat, moet je snel op de stopknop drukken.

Overzicht van een motor met vrijloopkoppeling

Een motor met koppeling zal niet draaien wanneer de motor stationair draait. Naarmate je vermogen toevoegt (optoeren), zal de koppeling ingrijpen en begint de propeller te draaien. De vermogensafgifte is iets trager , maar ook minder agressief.

Je kunt je motor starten voordat je inhaakt. Nadat je de motor hebt opgetoert, duurt het even voordat de propeller stopt met draaien. Tijdens optoeren in de opzetfase van je scherm, loop je nog steeds het risico om de lijnen te vangen, en als je de motor voor het versnellen gas geeft, loop je nog steeds het risico om de vleugel te versnipperen. Je moet  de motor ruim op tijd stoppen vóór de landing, zodat de propeller de tijd heeft om uit te draaien. Als de propeller nog draait nadat je geland bent, loop je het risico dat de vleugel erop valt en wordt vernietigd. Een motor met koppeling is erg praktisch als je struikelt, omdat deze je kooi en propeller kan redden. Als de kooi buigt wanneer je de grond raakt, kan een constant draaiende propeller deze gemakkelijk raken en schade veroorzaken aan beide onderdelen. Dit is een goede reden om een paramotor te kiezen met stabiele en stevige kooi.

Paramotor.nl is de handelsnaam van Paragliding & Paramotor Trading B.V. Als ambassadeur van twee geweldige vormen van luchtsport willen we goede voorlichting geven en mensen enthousiasmeren om kennis te maken met deze sporten. Als fanatieke beoefenaar beschikken we zelf over een bovengemiddelde kennis. We delen deze graag. Deze site is gericht op paramotor vliegen. Wil je meer weten over paragliding of ooit een paraglider kopen kijk dan eens op onze website paragliding-shop.nl 

 

Iedereen; piloot, toekomstige piloot of geïnteresseerde mag altijd bij ons binnenlopen voor een praatje, informatie of advies. We nemen graag voor iedereen uitgebreid de tijd. Koop je bij ons een paramotor dan kun je erop vertrouwen dat je de allerbeste service ontvangt én de allerbeste prijs. Onze laagsteprijsgarantie verzekert je dat je nooit teveel betaald. De voorwaarden hiervoor vind je op deze site.