Tweetakt olie; wat de fabrikanten je niet vertellen over 2-takt olie
Tweetakt olie, het vloeibare goud
Ondoorgrondbare feiten over 2-takt olie ontrafeld.
Na het lezen van dit artikel weet je hoe je een goede tweetakt olie moet kiezen. En ook hoe de markt jou probeert te verleiden tot het uitgeven van te veel geld voor een liter 2-takt olie.
Paramotor piloten geven een klein fortuin uit aan hun aandrijving. Je motor, het duurste onderdeel van je vlieguitrusting en daarnaast ook het meest onderhevig aan slijtage, daar zorg je natuurlijk goed voor.
Vliegen is onze gezamenlijke hobby, onderhoud een noodzakelijk kwaad. Piloten die beginnen met paramotor vliegen doen dat niet omdat ze graag motoronderdelen vervangen.
Sommigen kiezen voor de duurste brandstoffen omdat alleen het beste goed genoeg is.
Een grote groep kiest voor de allerbeste tweetakt olie. Waarbij vaak afgegaan wordt op aannames en niet op onderbouwde stellingen.
€ 28,- euro per liter hoor ik soms voorbij komen….
Topkwaliteit olie minimaliseert slijtage en garandeerd je de kleinste kans op vroegtijdig motorfalen. Een optimale verbranding, maximale vermogensafgifte minimaal risico op slijtage en een zo lang mogelijke levensduur van de motor zijn de belangrijkste beweegredenen om de knip te ver open te trekken.

Tweetakt olie, welke kies je?
Wat is de beste kwaliteit tweetakt olie, waar baseer jij je keuze op in het dichtbegroeide bos van alle zogenaamde verschillende soorten 2-takt olie ?
Kies je voor de allerduurste olie? Het etiket wat je het meeste aanspreekt? Ga je af op de beweringen van de fabrikant op het label? Of kies jij juist voor de tweetakt olie die het beste marketing verhaal heeft?
Misschien ga jij af op het advies van anderen omdat je het zelf eigenlijk ook niet weet. Of laat je jij je leiden door wat een verkoper of motoren fabrikant je adviseert?
Kies je minerale, semi synthetische of vol synthetische olie?
Misschien behoor jij wel tot de kleine groep piloten die de eerste de beste flacon pakt uit het rek wat niet het beste idee is.
Internationale normen waar tweetakt olie aan kan voldoen.
Er zijn internationale instituten die normen opstellen voor brandstoffen en smeermiddelen.
Ik noem hier de meest gerenomeerde en geaccepteerde en we duiken wat dieper in de technische details van 2-takt olie.
Als we weten waar een goede 2-takt olie aan moet voldoen én hoe we deze kunnen selecteren is het maken van de juiste keuze simpel én kun je de keuze beargumenteert onderbouwen. De duurste optie hoeft niet de beste te zijn.

Diepe duik in de techniek van 2-takt olie.
Tweetakt olie moet:
- makkelijk met benzine mengen.
- stabiel zijn d.w.z. niet ontmengen.
- smeren, niet alleen door viscositeit maar ook op andere manieren slijtage voorkomen.
- de motor zuiveren en koolafzetting en verharsing voorkomen.
- minimaal roken
- na verbranding de uitlaat niet dicht laten slippen
- frictie minimaliseren
- een afgewogen verhouding hebben tussen statische en dynamische frictie vermindering
- cold sticking (nadelig bij een koude start) en hot sticking (tijdens draaien op hoog vermogen) van de zuigerveren voorkomen.
- en ik voeg daaraan toe; een eerlijke prijs hebben


Test procedures van tweetakt olieën.
Een voorbeeld van de omschrijving van de testprocedures volgens ISO 13738-2011 vind je hier: https://cdn.standards.iteh.ai/samples/46057/6c4d7e9d11164aa1ae77d40c19956c20/ISO-13738-2011.pdf
Er is een standaard norm olie waarmee testmonsters vergeleken worden. Deze laboratorium standaard heet “JATRE-1 OIL” Deze olie vormt de uitgangspositie voor de kwaliteitsbeoordeling.
JASO gebruikt als kwaliteitsaanduiding voor tweetaktolieën de volgende codes:
- FA (wordt niet meer gebruikt)
- FB
- FC
- FD
API gebruikt als kwaliteitsaanduiding
- TA (niet meer in gebruik)
- TB
- TC
- TD (vervallen en vervangen door TCW3) De TD en TCW klassen zijn alleen voor watergekoelde buitenboord motoren.
ISO gebruikt
- EGA
- L-EGB
- L-EGC
- L-EGD
JASO FD, API TC en ISO L-EGD zijn de hoogst mogelijke kwaliteiten die bestaan volgens deze genormeerde testen.
De laatst geïmplementeerde norm is uitgegeven door ISO. Hun L-EGD norm neemt in de test een extra 3 uur durende motorloop op om daarna de zuiger op koolafzetting te beoordelen.
Op een etiket van een flacon 2-takt olie kan één of meerdere van deze normen genoemd zijn.
Dit maakt voor de kwaliteit nauwelijks verschil maar geeft slechts aan volgens welke norm(en) de olie getest is.
Een keuze is dus gemakkelijk gemaakt: Je kiest alleen voor tweetaktolie die voldoet aan JASO FD, API TC of liefst ISO L-EGD
ISO L-EGD is dezelfde kwaliteit als JASO FD met dien verstande dat onder de ISO norm de reinigende werking, en minimale koolafzetting extra is beoordeeld door een motorlooptest.
Trap niet in de marketing trucjes van de verschillende merken 2-takt olie.
Met kleurrijke flacons verfraaid met de mooiste etiketten proberen ze jou te verleiden tot het kopen van hun tweetakt olie.
Termen op de etiketten zoals: “advanced” “pro” “race” “racing” “power” of “professional” staan er alleen op om jou te verleiden.
Veel merken bieden exact dezelfde tweetakt olie aan in een grote variatie aan verschillende flacons met elk hun eigen doelgroep en de daarbij passende etikettering. De inhoud is gewoon hetzelfde.
Als je het moet geloven is er voor elke toepassing een andere soort 2-takt olie; tuingereedschap, scooters, karts, motorfietsen, paramotoren. Kleine cilinderinhoud of grote cilinderinhoud.
Maar stiekem het maakt allemaal niets uit. Het is de kwaliteitsnorm die telt!
In Dordrecht is een internationaal opererende olie blender gevestigd: Trans National Blenders B.V. die voor veel verschillende merken de verpakking etikettering en distributie verzorgt van een uiteenlopende variatie van olieën waaronder ook veel verschillende kwaliteiten tweetakt olie. zie: https://www.tnb.nl/
Daarnaast is STC lubricants http://www.sct-lubricants.com/ ook een wereldspeler in de olie markt. Deze olie wordt door enorm veel verschillende merken ingekocht en onder eigen label verkocht.
Tijdens mijn onderzoek kwam ik erg vaak technische fiches tegen die een exacte kopie bleken van de olie die deze twee fabrikanten distributeren.
Logisch natuurlijk Shell, Mobil, BP, Esso én andere grote merken hebben helemaal geen baat bij het opzetten van een productielocatie waar slechts een mini marktaandeel mee bereikt kan worden. Hoeveel olietankers 2-takt olie denk jij dat er wereldwijd per jaar verbruikt worden?? Niet de moeite voor de grote reuzen in ieder geval!
Waarom wij kiezen voor 2-takt olie van SCT.
Deze tweetakt olie voldoet aan: JASO- FD, API-TC én ISO L-EGD waarmee hij dus voldoet aan de allerhoogste eisen.
De keuze voor deze fabrikant is gebaseerd op onderstaande overwegingen:
- De minimale afname hoeveelheid was acceptabel.
- Deze tweetakt olie is voorzien van een rode kleurstof zodat je eenvoudig ziet of je benzine al gemengd is.
- Eerlijke prijs
- De olie van SCT is in Duitsland door het Duitse blad „Auto Motor und Sport“ getest en bestempeld als TestSieger (winnaar). Het Duitse Auto Motor en Sport autoblad (met 3,09 miljoen lezers in Duitsland) heeft de olie gekozen als testwinnaar: “De beste olie én een gunstige prijsklasse”
- ISO L-EGD gekwalificeerd.
Deze tweetakt olie is lang houdbaar. Een periode van 5 tot 7 jaar is geen enkel probleem.
We verkopen deze olie merkloos in een jerrycan van 2,5 liter. Je besteld in onze webshop deze 2-takt olie gemakkelijk en voordelig .
We gebruiken deze olie zelf in al onze motoren.
De hoogste kwaliteit tweetakt olie voor een eerlijke prijs.
Gemengde brandstof in een goed afgesloten stalen jerrycan is jaren houdbaar. In een kunststof jerrycan is kwaliteit vermindering al meetbaar na enkele maanden. Gebruik een stalen jerrycan dan kun je na een eventuele winterstop je brandstof met een gerust hart gebruiken.
Doe je voordeel met deze kennis!
Jeroen.